Kurs alle ansatte bør gjennomføre

Prosjektledelse – oversikt og innsikt

Prosjektledelse er en målrettet ledelses- og organisasjonsform som utnytter kompetanse og ressurser på tvers av organisasjonen. For å fungere effektivt kreves det at alle som er involvert har tilstrekkelig kunnskap om faget, og at kunnskap og begrepsapparat har en felles forankring.

Dette kurset gir et helhetlig innblikk i beste praksis for prosjektledelse og vil være en viktig grunnstein i utøvelsen av prosjektarbeidet.

Målgruppe: Kurset retter seg mot alle som er involvert i prosjekter og prosjektarbeid, men spesielt egnet for de som skal lede prosjekter.
Nytte: Du vil få forståelse for helheten i faget prosjektledelse. I tillegg vil du få innsikt i og praktisk forståelse for de mest sentrale begreper, kunnskapsområder og prosesser i prosjektfaget. Forstå hva som kreves for å lykkes med prosjekter og etablere en felles basis og språk for prosjektledelse, inkludert relevante metoder og retningslinjer for prosjektgjennomføringen.
 

Innhold:

  • Om prosjekter
  • Prosjektledelse
  • Prosjektmodell
  • Kunde og leverandør
  • Organisering
  • Prosjektmål
  • Oppstart
  • Arbeidsomfang
  • Tidsplanlegging og fremdriftsoppfølging
  • Kostnadsestimering og kostnadsoppfølging
  • Endringshåndtering
  • Prosjektavslutning
  • Kvalitet i prosjekter
  • Usikkerhet
  • Kontrakter og innkjøp
  • Interessenter
  • Kommunikasjon og samarbeid
  • Oppsummering
Prosjektledelse i praksis

Profesjonell prosjektgjennomføring betyr å ta en aktiv rolle i å levere prosjektmål og koordinere oppgavene mest mulig effektivt. Dette innebærer kontinuerlig overvåkning av prosjektet, for å kunne identifisere usikkerheter og korrigere for avvik og endringer, før disse fører til negative konsekvenser for prosjektet. Med utgangspunkt i prosjektmodellen ser vi ledelse og styring i et helhetsperspektiv. Dette kurset bygger på kunnskapen fra "Prosjektledelse – oversikt og innsikt", og utvider forståelsen av alle relevante fagområder.

Målgruppe: Kurset retter seg mot alle som er involvert i prosjekter; prosjektledere, prosesseiere, prosjektdeltakere og linjefunksjoner. Kurset passer også bra for prosjekteiere som ønsker å forstå prosjektledelsesprosessene.

Nytte: I et prosjekt bør man jobbe for å unngå problemer, ikke løse dem i etterkant. I mange prosjekter blir «veien til mens den gås», og prosjektstyring blir i praksis å rapportere på hvordan det gikk. Konsekvensen er unødvendige overskridelser og mangelfulle leveranser. Dette kurset går gjennom prosjektprosessen trinn for trinn. Du får forståelse for helheten, som du trenger hvis du skal kunne levere resultater som forventet. Kurset er praktisk orientert, med hovedvekt på hva prosjekteieren, prosjektlederen og prosjektdeltakerne kan gjøre for å sikre suksess for sine ansvarsområder og leveranser i prosjektet.

Innhold:

  • Introduksjon til praktisk prosjektledelse og styring
  • Tidligfase
  • Prosjektoppstart
  • Forberede gjennomføring, del 1
  • Gjennomføring, del 1
  • Gjennomføring, del 2
  • Avslutning

 

 

Planlegging, oppfølging og styring i prosjekter

Å levere et prosjekt er en balansegang. Eiere vil gjerne begrense hvor lang tid det skal ta og hvor mye det skal koste, samtidig som de helst vil ha maksimal nytte. Å sørge for at et prosjekt kommer vel i havn med riktig balanse mellom disse faktorene krever aktiv styring og kontroll av framdrift og resultater. Dette kurset formidler teknikker som gir oversikt og forutsigbarhet for både prosjektleder og eiere. Innholdet er i stor grad rettet mot styring av prosjekttrekanten - omfang/kvalitet, tid og kostnader.

Målgruppe: Kurset retter seg mot prosjektledere, prosjektstyrere/planleggere og andre prosjektdeltakere med ansvar for å styre deler av prosjektets leveranser, samt prosjekteiere som ønsker å forstå hvordan det materialet som presenteres for dem blir utarbeidet.

Nytte: Kurset vil gi deg forståelse for hvilke grep som kan tas for å ha oversikt og kontroll over prosjektet. Kunne bruke teknikker for å planlegge og kontrollere tid, kost og kvalitet. I tillegg vil kurset gi deg en helhetlig forståelse for de mest anerkjente teknikkene for styring av kostnad, tid og omfang og når disse bør brukes.

Innhold:

  • Strategier for prosjektgjennomføring
  • Trekanten
  • Omfangsplanlegging
  • Tidsplan
  • Nettverksplanlegging
  • Analyse av kritisk sti
  • Budsjettering
  • Måling av fremdrift
  • Kostnadskontroll og revisjoner av baseline
  • Inntjent verdi
  • Prognoser
  • Endrings- og avviksstyring
PRINCE2® Foundation

PRINCE2® er en internasjonalt anerkjent prosjektledelsesmetode og sertifisering som sørger for at prosjekter gjennomføres på en kontrollert og forretningsorientert måte. Foundation gir en god basis for prosjektarbeid og -ledelse med PRINCE2.

Kort beskrivelse

PRINCE2 fokuserer spesielt på at prosjekter har:
en sunn forretningsplan der prosjektets resultater har større verdi enn kostnadene
et godt balansert prosjektteam
en veldefinert struktur og aktivitetsplan
en effektiv måte å håndtere risiko på

Målgruppe

Organisasjoner, personer, prosjektledere og prosjektdeltakere som ønsker å tilegne seg kjennskap til PRINCE2 prosjektmetodikken og sertifisere seg på PRINCE2 Foundation nivå.

Metode

Kun som e-læring eller 3 dagers klasseromsstudie

Tid

Estimert gjennomføringstid for e-læringen avhengig av tidligere erfaring: 15-20 timer

Læringsmål
  • Kjenne til PRINCE2s prinsipper, prosesser og temaer for god prosjektledelse.
  • Bestå PRINCE2 Foundation sertifiseringseksamen
  • Legge et solid grunnlag for å fortsette på PRINCE2 Practitioner nivå
Innhold
  • Introduksjon - Definere prosjekt og grunnkomponentene i et prosjekt
  • PRINCE2 Prinsipper - Oversikt over de 7 prinsipper som danner grunnlaget i metoden
  • Tema - Oversikt over de 7 temaer i metoden og hvordan disse støtter prosessene
  • Prosesser - Beskrivelsen av de 7 PRINCE2 prosessene fra oppstart til avslutning av prosjektet
  • PRINCE2 Foundation eksamensforberedelse - Interaktive øvingseksamener med fasit
På jobb i Metier

Vår kultur gjør oss unike og binder oss sammen. Kulturen er vårt felles fundament og vårt største konkurransefortrinn.

Hos oss baserer kulturen seg på at vi er gode sammen. Vi har en uformell kultur som fokuserer på trivsel og utvikling. Strukturen er flat og det er kort vei fra medarbeider til toppleder.

For å tydeliggjøre hva vår kultur består av, har vi definert vårt formål, vårt kundeløfte og våre ønskede holdninger som sier noe om hvordan vi agerer forhold til hverandre og våre omgivelser.

 

Innhold: Vår kultur uttrykkes gjennom fem holdninger som setter rammen for hvordan vi agerer i vår arbeidshverdag. Verdiene sier noe om hvordan vi ønsker å opptre i relasjon med hverandre, kunder og samarbeidspartnere. Kulturen lever igjennom hver enkelt ansatt og gjennom alle de små og store tingene vi gjør hver dag.

 

Vi løser utfordringer som betyr noe

Vi opptrer profesjonelt og respektfullt

Vi er åpne og legger til rette for samarbeid

Vi er sterkere sammen

Vi holder det vi lover

 

I dette kurset går vi gjennom hva som ligger i kulturen vår og hvordan vi jobber.

 

Målgruppe: Alle ansatte i Metier

 

Gjennomføring: E-læringskurs

Metier sitt kvalitetssystem

Vår systemportal ligger under «Quality» på menylinjen. Ved å klikke på de ulike feltene kommer du videre til våre styrende dokumenter og beskrivelser – og du kan melde ifra om avvik og behov for forbedringer.

Med dette verktøyet skal vi jobbe på en ny og bedre måte, ved at vi nå enkelt kan hente ut viktig informasjon og arbeidsunderlag fra vår felles strukturkapital, lære av hverandre, evaluere og komme med forslag til forbedringer.

Portalen vil være under kontinuerlig utvikling og forbedring, ikke minst fordi vi stadig øker graden av ensartede prosesser når vi jobber sammen i oppdrag på tvers av forretningsområdene.

Innhold: 

I dette kurset går vi gjennom hvorfor vi har et kvalitetssystem hva som ligger i kvalitetssystemet vår og hvordan vi jobber.

Gevinstene av at vi bruker et godt kvalitetssystem er åpenbare:

  • Vi vil raskere finne ut av spørsmål og problemstillinger som gjelder alt fra vår overordnede strategi, via kjerneprosessene våre og til avfallshåndtering i eget hus.
  • Vi vil få oversikt over meldinger om avvik, skader, mm og forslag til forbedringer slik at disse vil bli fulgt opp og ansvarlige for tiltak blir definert
  • Vi vil spare tid ved tilbudsarbeid
  • Vi vil levere enda høyere kvalitet som følge av at vi er enda mer samkjørte og trygge på hvordan prosessene og leveransene utføres: «Slik gjør vi det i Metier».
  • Vi vil i større grad framstå som ett selskap

Målgruppe:
Alle ansatte i Metier

Gjennomføring:
E-læringskurs

Klikk her for å lese vår personvernerklæring